----------------

 

Carti in site

 

--------------------

Homosexualitatea a ajuns la porţile Bisericii Ortodoxe (XIII)

 

Episodul anterior

 

S-ar putea spune însă că declaraţiile sunt lucrul cel mai neînsemnat pe care îl fac ierarhii catolici pe frontul susţinerii homosexualităţii. Astăzi, ei închid ochii faţă de mişcările disidente din Biserica Catolică care propovăduiesc deschis modificarea învăţăturii catolice şi organizează simpozioane şi alte manifestări pro-LGBT, ca şi faţă de preoţii care îi susţin deschis pe homosexuali şi grupările lor, sau care au în parohii grupuri de susţinere. De asemenea, ei participă la acţiuni pro-homosexualitate şi se ceartă cu clerul şi credincioşii care îndrăznesc să-i mustre; sugerează sau chiar recomandă clerului din eparhia lor să nu se opună acestei ideologii nocive, ci dimpotrivă să o primească în Biserică; sau chiar practică respectivul păcat.

 

Preoţi disidenţi, grupuri de susţinere şi activism în sânul comunităţii catolice

Baltimore

Pe diferite meridiane, clerici catolici deschişi către ideologiile şi conceptele moderne ajung activişti ai mişcării LGBT. După cum am arătat în episoadele anterioare, ei încep să organizeze diferite evenimente în parohiile lor, să participe la paradele homosexuale şi să susţină şi în alte feluri mişcarea. Deşi activităţile lor devin tot mai publice, mulţi dintre aceştia nu sunt sfătuiţi, certaţi sau pedepsiţi în nici un fel de episcopii în jurisdicţia cărora se află. La întrebările credincioşilor mai conservatori sau ale jurnaliştilor, prelaţii nu răspund în nici un fel sau dau răspunsuri abracadabrante despre faptul că nu cunosc evenimentele, despre toleranţă, iubire şi acceptare.

De pildă, în parohia Sfântul Matei din Baltimore a preotului Joseph Muth, există un grup de susţinere a homosexualilor, cu numele Diversitatea de Educare şi Susţinere LGBT (LGBT Educating & Affirming Diversity, LEAD). Acesta a fost înfiinţat în 2010 cu ajutorul preotului Muth, care a făcut parte pentru o perioadă din conducerea organizaţiei catolice disidente Căi Noi (New Ways Ministries).087. Homosexualitatea a ajuns la portile BO XIII 1

Muth a săvârşit botezul unui copil adoptat de un cuplu homosexual (foto), eveniment filmat pentru a promova grupul LEAD. În 2012, grupul a susţinut redefinirea căsătoriei în statul Maryland şi participă la parada anuală a homosexualilor din Baltomore. În declaraţia de viziune de pe site-ul său, grupul afirmă că ,,celebrează diversitatea parohiei şi prevede o societate care îi îmbrăţişează pe toţi, inclusiv pe cei cu diferite orientări sexuale şi identităţi de gen”. De asemenea, în declaraţie se spune că ,,grupul a fost menit să-i susţină pe membrii LGBT din familia noastră parohială şi din comunitatea mai largă”. Pe tot site-ul grupului, pe pagina de Facebook şi în filmele de promovare este susţinută homosexualitatea şi sunt respinse limpede principiile Bisericii Catolice privind căsătoria şi sexualitatea.

Diferiţi credincioşi şi jurnalişti au contactat biroul Arhiepiscopiei de Baltimore pentru a întreba ce poziţie are faţă de grupul LEAD. Nimeni nu a primit nici un răspuns. Ulterior, la sfârşitul anului 2015, pe site-ul arhiepiscopiei a fost publicat un articol în care vice-cancelarul Sean Caine a răspuns cu o declaraţie în care afirma că Arhiepiscopul William Lori de Baltimore şi episcopul Denis Madden s-au întâlnit cu conducătorii grupului şi că orice slujire parohială trebuie să susţină învăţătura Bisericii Catolice.

,,Arhiepiscopul William Lori doreşte să continue dialogul început cu grupul LEAD”, se afirmă în declaraţie, ,,devotat ideii că este nevoie de multă rugăciune, milă şi perseverenţă pentru a ajuta minţile şi inimile să se deschidă faţă de învăţătura Bisericii, mai ales în cazul celor care se luptă cu atracţia homosexuală”.

Însă relatările indică faptul că Arhiepiscopia de Baltimore a ştiut de grupul LEAD încă de la înfiinţarea lui şi în timp ce au existat discuţii între arhiepiscopie şi grup, nu a fost luată nici un fel de măsură pentru a preîntâmpina încălcarea flagrantă a învăţăturii catolice din afirmaţiile şi evenimentele organizate de grup. Pe pagina LEAD se notează că preotul Joseph Muth s-a întâlnit în urmă cu câţiva ani cu arhiepiscopul anterior de Baltimore, cardinalul Edwin O’Brien, şi ca rezultat Muth a demisionat din conducerea organizaţiei Căi Noi, dar el continuă ,,lucrarea pastorală” cu organizaţia de susţinere homosexuală şi nu a dat semne că ar întrerupe sau schimba retorica în lucrarea LEAD.

 

New York

Activitatea grupurilor LGBT în parohii este înfloritoare şi în Arhiepiscopia de New York. Acestea resping deschis învăţăturile catolice privind moralitatea sexuală. La parohia St. Francisc de Sales, Alianţa Catolică Homosexuală-Heterosexuală (LGBTQS Gay Straight Catholic Alliance) îndeamnă oamenii să ,,vină cum sunt” la ,,comunităţile homosexuale, lesbiene, bisexuale, transsexuale, queer şi heterosexuale ale parohiei St. Francisc de Sales”. Organizaţia celebrează căsătorii, participă la parade, şi are pe pagina de Facebook o poză cu un cuplu de bărbaţi în pat cu băieţi. Şi grupurile din alte parohii organizează evenimente similare şi propovăduiesc lucruri similare.

Existenţa unor asemenea grupuri în Arhiepiscopia de New York se potriveşte cu modelul de toleranţă a homosexualităţii în rândul clerului şi mirenilor de către prelaţii arhiepiscopiei, fapt care i-a făcut pe unii să speculeze că ,,arhiepiscopia este manipulată de o mafie homosexuală” în timp ce conducătorul ei, cardinalul Timothy Dolan pare ,,incapabil sau nu doreşte să îi disciplineze”.

 

Canada

În buletinul din 25 iunie 2017 al Arhiepiscopiei Sfântul Ioan, Newfoundland, Canada a fost anunţată pentru luna iulie o ,,slujbă multi-confesională Pride” pro-homosexuală la un centru al călugăriţelor din arhiepiscopie. ,,Ca parte a celebrărilor de mândrie/pride LGBTQ+ din [Arhiepiscopia] Sfântul Ioan de anul acesta, va avea loc o a doua slujbă multi-confesională. ... Vor veni oameni din diferite tradiţii de credinţă care se vor reuni pentru a mărturisi, a împărtăşi istorii, a cânta imne de bucurie şi pentru a celebra dorinţa noastră comună de a merge înainte cu speranţă”.

În ultimii ani, Paul Lundrigan, membru în comitetul de organizare a evenimentului, preot la parohia Sfânta Treime din arhiepiscopie, a dat mai multe declaraţii contrare învăţăturii Bisericii. El a afirmat că învăţătura catolică despre căsătorie şi sexualitate este ,,stânjenitoare” şi că ,,dacă Sfântul Duh ar îndruma Biserica condusă de Papa Francisc să schimbe învăţătura despre homosexualitate, atunci ar fi o greşeală să lupţi împotriva ei”.

Grupul St. John’s Pride, unul dintre cele mai importante grupuri LGBT din provincie, trece evenimentul în calendarul său pe luna iulie, notând că este organizat de un ,,asociat”.

Jurnaliştii de la LifeSiteNews au cerut opinia Arhiepiscopului Martin Currie de Sfântul Ioan, Newfoundland, dar secretara lui le-a declarat că ,,arhiepiscopul ştie despre eveniment, dar nu are de făcut nici un comentariu”. Lipsa sa de răspuns nu este surprinzătoare fiindcă în 2014, în timpul Sinodului pentru Familie, arhiepiscopul Martin a declarat pentru CBC News că spera că ,,Biserica ar putea găsi un fel de adaptare prin care uniunile homosexuale să fie acceptate şi respectate şi prin care homosexualii să aibă un rol în viaţa bisericească”.

 

Ierarhi care-i susţin pe preoţii disidenţi

Chiar atunci când unii ierarhi sunt rugaţi de credincioşi să intervină în apărarea credinţei catolice, aceştia refuză să o facă. Astfel, pe 14 octombrie 2017, la Institutul pentru Slujire Pastorală al Episcopiei Orange din statul California, urma să ţină o cuvântare preotul iezuit Greg Boyle. Episcopia aştepta ca circa 1.500 de persoane să participe la evenimentul de o zi ,,Întâlnire, conectare, evanghelizare”, la care era invitat Boyle.

Greg Boyle este preot în Arhiepiscopia de Los Angeles şi este cunoscut pentru opoziţia şi batjocura sa faţă de învăţătura catolică privind căsătoria, hirotonia femeilor şi condiţiile în care credincioşii se pot împărtăşi. Un grup de catolici din episcopie şi-au exprimat îngrijorarea faţă de prezenţa preotului disident şi au cerut ca invitaţia adresată lui Boyle să fie anulată.

Diferiţi reprezentanţi ai episcopiei au răspuns catolicilor îngrijoraţi că el nu va vorbi despre căsătoria homosexuală sau hirotonia femeilor. De asemenea, episcopia a emis o declaraţie în care a recunoscut că afirmaţiile lui Boyle erau ,,tulburătoare”, dar le-a minimalizat importanţa.

 

Ierarhi care promovează agenda homosexuală în cadrul comunităţii catolice

Există o altă serie de ierarhi care sugerează sau chiar recomandă clerului să susţină cuplurile homosexuale, manifestările favorabile sau alte evenimente legate de acest subiect. De exemplu, Mexicul, ca alte state, a fost asaltat de activiştii homosexuali care au cerut adoptarea de legislaţie favorabilă. Preşedintele mexican Enrique Pena Nieto a propus un set de reforme pentru a modifica constituţia ţării şi a permite căsătoria homosexuală, adopţia de copii de către cuplurile homosexuale şi a impune educaţie homosexuală în şcoli.

Timp de mai multe luni, mexicanii au ieşit în stradă şi au organizat mitinguri şi marşuri masive în favoarea drepturilor familiei şi copiilor şi împotriva redefinirii căsătoriei şi adopţiei de către homosexuali. Aceste manifestaţii au dus la victorii majore pentru cauza pro-familie. Partidul preşedintelui Nieto a fost înfrânt categoric la alegeri şi amendamentul privind căsătoria homosexuală a fost respins de Camera Deputaţilor pe 9 noiembrie 2016.

După acest curs al evenimentelor, în Mexic a fost trimis un nou nunţiu papal ca pentru a-i potoli pe mexicani. Arhiepiscopul Franco Coppola, diplomat de carieră la Vatican, nunţiu în mai multe ţări de pe continentul african, a sosit în Mexic pe 29 septembrie 2016. Imediat după sosirea sa a început să comenteze lupta din ţară faţă de setul de reforme al preşedintelui şi a adus un mesaj uluitor pentru mexicani: ,,Nu organizaţi marşuri, ci mai degrabă intraţi în dialog cu privire la agenda homosexuală”.

De asemenea, Franco Coppola a spus presei că dezbaterea naţională cu privire la agenda homosexuală ,,a arătat limpede că sunt unii oameni care nu se simt apreciaţi, care simt că nu au toate drepturile de care ar putea să se bucure”. Aşadar, pe cine susţine catolicul Coppola ? Pe credincioşii care luptă pentru păstrarea învăţăturii creştine sau pe ,,oamenii care simt că nu au toate drepturile” ?

Episcopul Robert McElroy de San Diego se numără printre cei care susţin cauza LGBT. Pe lângă nenumăratele declaraţii în favoarea lor, mai recent a cerut preoţilor din eparhia sa să adopte ,,familiile LGBT”. Astfel, pe 30-31 octombrie 2016, a avut loc un sinod diocezan, iar după sinod episcopul i-a încurajat pe preoţi să publice o notiţă în buletinele parohiale în care să anunţe printre altele că ,,Sinodul a propus o spiritualitate a vieţii de familie care este profund inclusivă” şi că ,,adoptă familiile LGBT”. În cursul lunilor următoare, episcopul a lucrat cu un comitet al delegaţilor sinodului pentru adoptarea de măsuri clare pentru implementarea acestor deziderate în eparhia sa. Declaraţia lui a apărut în cel puţin 3 buletine parohiale şi este una dintre cele mai progresiste interpretări făcute de un episcop american controversatului document papal Amoris laetitia.

O lună mai târziu, episcopul Robert McElroy l-a lăudat pe directorul programului de tineret de la o parohie din episcopia sa pentru că are ,,o atitudine primitoare faţă de credincioşii LGBT”; respectivul director, Aaron Bianco este un homosexual care este ,,asociat pastoral” cu organizaţia Call to Action, grup disident care se opune învăţăturii catolice privind homosexualitatea, căsătoria şi hirotonia femeilor.

San Diego Union Tribune a relatat că episcopul a citat parohia Sfântul Ioan Evanghelistul din Hillcrest ca exemplu de parohie unde ,,credincioşii LGBT se simt 087. Homosexualitatea a ajuns la portile BO XIII 2îndeosebi bine primiţi”. După sinodul diocezan, pe pagina de Facebook a parohiei a fost pus un anunţ ,,Liturghie modernă ... unde toţi oamenii găsesc un loc la masă !” care avea o poză cu o cruce pe un steag curcubeu, simbolul activismului homosexual.

Episcopul McElroy ştie că Aaron Bianco este homosexual şi îl susţine în poziţia pe care o are. Nu este de mirare de vreme ce în 2010, când el a devenit episcop vicar de San Francisco, a slujit liturghia ,,la o parohie majoritar homosexuală din cartierul Castro al oraşului”, faimosul cartier al homosexualilor.

În aprilie 2017, parohul de la parohia Sfântul Ioan Evanghelistul din Hillcrest, preotul John P. Dolan, 54 ani, a fost numit de Papa Francisc episcop vicar pentru Episcopul Robert McElroy. Organizaţia disidentă New Way Ministries a sărbătorit numirea lui Dolan ca episcop vicar. Dolan a declarat: ,,Există două forme diferite de a face biserică ... Una este de dialog, dintr-un sens al dialogului, şi cealaltă este dintr-un sens al monologului. ... Tinerii au o înţelegere a experienţei LGBT. Este pur şi simplu o parte a lumii lor, şi ei ne privesc şi spun: ‘Care este problema ?’”

 

Limba de lemn a Vaticanului se face simţită în orice colţ de lume în care au ajuns reprezentanţii lui

În perioada 12 septembrie - 7 noiembrie 2017, în Australia s-a desfăşurat un sondaj prin poştă care cerea opinia cetăţenilor australieni privind legalizarea căsătoriei homosexuale. Directorii a două şcoli iezuite au avut mai multe declaraţii în care au susţinut cauza homosexuală şi i-au îndemnat pe credincioşi să voteze favorabil.

Pe 6 septembrie 2017, Episcopul Bill Wright de Maitland-Newcastle a scris un articol publicat în publicaţia eparhială Aurora, în care le sugera credincioşilor catolici să voteze favorabil: ,,Problema cu orice proiect de lege nu este dacă se potriveşte cu învăţătura Bisericii sau cu un ideal moral, ci dacă este o regulă practică bună pentru oamenii care trăiesc în această societate în aceste vremuri. Un asemenea argument al ‘binelui comun’ poate fi exprimat spunând că în societatea noastră pluralistă înseamnă mai mult pentru pacea şi armonia comunităţii ca cuplurile homosexuale să aibă un loc în structurile recunoscute decât ca ei să fie excluşi”.

Episcopul Wright nu face decât să recidiveze, fiindcă într-un articol din 2015 nota că ,,redefinirea căsătoriei nu va însemna sfârşitul lumii”. ,,Ar fi mai bine să salvăm numele ‘căsătorie’ pentru lucrul pe care l-a definit multă vreme: proiectul de viaţă comună dintre un bărbat şi o femeie care se angajează într-un parteneriat pe viaţă, intenţionând să aibă copii împreună şi să întemeieze o casă şi o familie. Dar probabil că a trecut timpul pentru aceasta”.

În articolul din 2017, episcopul Wright şi-a recunoscut preocuparea pentru consecinţele sociale ale legalizării căsătoriei homosexuale, inclusiv posibila persecuţie a firmelor mici şi a persoanelor care nu vor dori să facă servicii pentru nunţi homosexuale ca o chestiune de conştiinţă şi posibilitatea viitoare ca Bisericile şi şcolile să sufere consecinţe pentru că predau învăţătura creştină privind căsătoria. Cu toate acestea, el nu a spus că implicaţiile sociale şi libertatea religioasă s-ar putea constitui în argumente pentru ca oamenii să voteze potrivit cu învăţătura Bisericii şi împotriva căsătoriei homosexuale.

Comentariile sale le-au precedat pe cele ale confratelui său Episcopul Vincent Long Van Nguyen de Parramatta, care a sugerat recent că nu contează cum votează credincioşii. El declara: ,,Nu va fi o chestiune de răspuns simplu ‘da’ sau ‘nu’ la sondajul poştal. Mai degrabă votul va fi o ocazie pentru noi să ascultăm ce spune Duhul prin semnele vremii[1].

În 2016, episcopul Long a ţinut un discurs în care a denunţat învăţătura din Catehismul catolic, potrivit căreia homosexualitatea este o boală. El a afirmat că îl urmează pe Papa Francisc şi cheamă Biserica ,,să pună capăt oprimării homosexualilor cauzată de definirea sexualităţii lor ca ‘intrinsec bolnavă’”.

 

Adrian Popovici
 
Surse
- 23 noiembrie 2016, Pope’s envoy to Mexicans: Stop marching against gay ‘marriage’ and ‘practice dialog’ instead
- 8 iunie 2017, Catholic parish celebrates homosexuality, sells Gay Pride t-shirts after Mass
- 14 iunie 2017, ‘Catholic’ LGBT ministries led by drag queen, abortion advocate
- 29 iunie 2017, Catholic archdiocese promotes Gay Pride ‘multi-faith’ service
- 2 octombrie 2017, Diocese refuses to cancel pro-gay priest’s speech despite lay protests
- 28 noiembrie 2016, San Diego bishop to priests: Embrace ‘LGBT families’, give Communion to ‘remarried’
- 6 decembrie 2016, San Diego bishop praises pro-gay parish as model for welcoming ‘LGBT worshippers’
- 29 mai 2017, Pope Francis names pro-LGBT priest as auxiliary bishop in San Diego
- 19 septembrie 2017, Catholic bishop: There’s a good argument for legalizing gay ‘marriage’

 


[1] A se vedea articolul Renaşterea harismatică ca un semn al vremurilor, de ieromonah Serafim Rose († 1982).

 

Episodul urmator