Almanah 2010 13

ROADELE ECUMENISMULUI

Acord pastoral între Patriarhiile Ortodoxă Coptă

şi Ortodoxă Greacă ale Alexandriei (2001)

 

De vreme ce Sfintele Sinoade ale Bisericii Ortodoxe Copte şi Patriarhiei Ortodoxe Greceşti ale Alexandriei şi ale întregii Africi au acceptat deja rezultatul dialogului oficial privind hristologia dintre Biserica Ortodoxă şi Bisericile Ortodoxe Orientale, inclusiv cele două acorduri oficiale: primul privind hristologia semnat în iunie 1989 în Egipt şi cel de-al doilea de asemenea privind hristologia şi ridicarea anatemelor şi restabilirea comuniunii depline semnat la Geneva în 1990, în care se afirmă: ,,În lumina Declaraţiei Comune asupra hristologiei …, acum noi am înţeles limpede că ambele familii au păstrat întotdeauna cu fidelitate aceeaşi credinţă hristologică ortodoxă autentică şi continuitatea neîntreruptă a tradiţiei apostolice”. S-a căzut de comun acord să recunoaştem reciproc sfânta taină a botezului, pe baza a ceea ce a scris Sfântul Pavel: ,,Un Domn, o credinţă, un botez” (Efeseni 4, 5).

Însă pentru că până în prezent noi aşteptăm răspunsurile Sfintelor Sinoade ale altor Biserici din ambele familii, restabilirea comuniunii depline nu este încă atinsă între cele două părţi implicate în dialogul bilateral. Şi din cauza consecinţelor şi implicaţiilor pastorale produse de căsătorii creştine mixte, între membrii celor două patriarhii ale Alexandriei care au majoritatea credincioşilor în aceleaşi ţări. Aceste căsătorii sunt dificil de săvârşit în ambele Biserici în acelaşi timp sau în împreună-slujire. Consecinţa este că se creează multe sensibilităţi între cele două familii ale partenerilor unei asemenea căsătorii. Aceste sensibilităţi se pot extinde chiar după căsătorie şi pot afecta relaţia dintre cele două comunităţi de biserici.

Din motivele mai sus menţionate, Sfintele Sinoade ale ambelor Patriarhii au convenit să accepte sfânta taină a cununiei care este săvârşită în oricare Biserică cu condiţia să fie săvârşită pentru doi parteneri care nu aparţin aceleiaşi patriarhii. Atât mirele, cât şi mireasa trebuie să aducă un certificat valid de la patriarhia sa că el/ea are un permis de căsătorie, care indică detaliile statutului căsătoriei sale la zi.

De asemenea, fiecare dintre cele două patriarhii trebuie să accepte să săvârşească toate celelalte sfinte taine pentru noua familie mixtă de creştini.

S-a convenit că patriarhia care va săvârşi căsătoria va fi răspunzătoare pentru orice probleme de căsătorie care pot apărea în ce priveşte această căsătorie, ţinând cont de legile unificate ale căsătoriei semnate de conducătorii Bisericilor din Egipt în anul 1999.

Fiecare patriarhie îşi va păstra dreptul de a nu da sfintele sale taine nici unei persoane pe care nu o găseşte că împlineşte canoanele sale, potrivit Tradiţiei Apostolice.

 

Petru al VII-lea
Papă şi patriarh al Alexandriei şi a toată Africa
 
Shenouda al III-lea
Papă al Alexandriei şi patriarh al Scaunului Sfântului Marcu

 

Articol apărut în ,,Catacombele Ortodoxiei”, nr. 60/Almanah 2010