Lumea in deriva

LUMEA ÎN DERIVĂ
Seriale care au rulat în cadrul acestei rubrici
de la nr. 1 (aprilie 1999) pâna la nr. 157 (noiembrie-decembrie 2024)
De ce NATO a atacat Serbia ?
Se poate, oare, ca NATO să facă un experiment în Serbia pentru a vedea reacţia întregii lumi şi a identifica astfel pe cei care se opun sau s-ar putea opune Noii Ordini Mondiale ? Oare vrea NATO să vadă ce a mai rămas viu din trupul muribund al lumii – pentru a şti cât mai are de exterminat ? Bineînţeles, în afară de Serbia care ,,stă ca un os în gât”. ,,Şi nouă ni se poate întâmpla ceea ce li se întâmplă acum sârbilor”, căci, să nu uităm ,,România are, în ochii Occidentului, un mare defect: este ortodoxă !” şi este următoarea ţară, după Serbia, în drumul glorios al democraţiei creştine, către Rusia. Oare acest defect, ORTODOXIA, ar putea fi corijat prin venirea Papei de la Roma ? Sau vom fi şi noi masacraţi în numele ,,adevărului” comandanţilor NATO ? ,,Domnilor, adevărul dumneavoastră este minciună şi nu conduce către viaţa veşnică”, iar noi nu-l vrem

Adevărul în oglinzi mobile
Alianţa Nord-Atlantică (NATO) a declanşat o agresiune împotriva Iugoslaviei pe motive umanitare, încercând să protejeze şi să asigure respectarea drepturilor omului unei MAJORITĂŢI. Contemporan nouă, războiul din Kosovo a fost regizat artistic, presa folosind efecte de lumini şi umbre impresionante.  Ale cui sunt oare cărţile pe care le joacă astăzi mass-media internaţională ?

Uniatismul: Trambulina Vaticanului spre Ortodoxie
Slăbită de apariţia reformei şi nereuşind să facă faţă acesteia, Biserica Catolică înfiinţează în 1540 ordinul monahal ,,Compania lui Iisus”, numit şi ordinul iezuiţilor. Strategi neîntrecuţi ai vicleniei şi lipsei de scrupule în atingerea scopurilor, iezuiţii vor constitui vârful de lance al expansionismului catolic în Europa. În războiul pornit împotriva Ortodoxiei, ei ating excelenţa în ipocrizie prin inventarea uniatismului. În Transilvania, aflată la răspântie de drumuri, încercarea de supunere a românilor Bisericii Catolice îşi are rădăcinile în secolul al XIII-lea, când regele Bela al Ungariei depune în 1234 jurământ în faţa legatului papal că ,,îi va stârpi pe ereticii şi creştinii mincinoşi, silindu-i să asculte de Biserica romană”
(Episoadele I-V)

Declaraţia de la Balamand
Noul cal troian al Vaticanului
Reînflorirea uniatismului în Europa de Est a ultimului deceniu, în urma căderii comunismului, a reprezentat un puternic atu în mâinile iezuiţilor zilelor noastre. Ei şi-au folosit din plin perversa diplomaţie pentru a-i convinge pe ortodocşii ecumenişti să semneze un document antiortodox, în 1993, la Balamand, în schimbul retragerii ,,calului troian” uniat. Însă, grava apostazie a ortodocşilor de la învăţătura Sfinţilor Părinţi a fost ,,răsplătită” cu păstrarea poziţiei Bisericii Uniate pentru a servi în continuare interesele expansioniste ale Sfântului Scaun …
(Episoadele I-V)

Se întorc zeii ?
Se pare că principala preocupare a presei contemporane este slăvirea omului prin toate mijloacele posibile. Astfel, orice activitate culturală, artistică, socială, politică sau de altă natură este menită să aducă omagiu fiinţei umane, ridicată de ea însăşi pe soclul idolatriei. Nimic din ceea ce face omul contemporan nu pare a mai avea alt scop decât acela al închinării şi slujirii noului om, măreţului om al celui de-al treilea mileniu
(Episoadele I-VIII)

Real sau imaginar ?
Căci ce este Big Brother decât un surogat de viaţă, o plăsmuire a realităţii în faţa camerelor TV ? Ce ne poate învăţa o astfel de emisiune ? Să trăim ? Am uitat să trăim şi avem nevoie de cineva care să ne înveţe să simţim din nou ce se petrece în jurul nostru ? De ce am avea nevoie de Big Brother ca să fim puşi în ,,situaţii de viaţă transformatoare” ? Nu cumva cel care urmăreşte Big Brother se află mai degrabă în căutare de pâine şi circ ? Ce să fie Big Brother pentru români: un nou test ? Dacă este aşa, nădăjduim că am reuşit să ne dezamăgim adversarii şi ne-am dovedit, sau poate măcar pe viitor ne vom dovedi, un popor cu minte ...

Se întorc zeii ... într-o ,,Istorie a sinuciderii” ? (I)

Olimpiada 2004, sau cum prind viaţă zeii moderni

Muzica rock privită dintr-o perspectivă creştină
de Episcop Alexander (Mileant)
- Puterea muzicii - Puterea muzicii rock-and-roll de a produce tulburări mentale - Rock-ul şi desfrânarea - Muzica rock şi violenţa - Muzica rock şi drogurile - Muzica rock şi ocultismul - Concluzie -
(Episoadele I-V)
* * *
 
Din scrierile Arhiepiscopului Averchie de Jordanville
Marea apostazie. Sfântul Ierarh Ignatie Briancianinov şi scrierile saleLumea 50
- Sfântul Ierarh Ignatie Briancianinov şi scrierile sale - „Sarea ne pătrunde” - semnul apropierii sfârşitului. La un centenar de la dreptcredinciosul sfârşit al Episcopului Ignatie (Briancianinov) - Sfântul Ioan din Kronstadt şi papismul romano-catolic - Un profet al Ortodoxiei pătimitoare -
(Episoadele I-V)

Ce este Ortodoxia ?

Adevărata Ortodoxie 

,,Că trebuie să fie şi eresuri între voi …” 

Sunt termenii ’creştin’ şi ’ortodox’ folosiţi în mod corect în vremurile noastre ?

Râvna sfântă

Ar trebui să fie Biserica ,,în pas cu vremurile” ?

,,Socotiţi, drept aceea, cum să umblaţi cu pază” !

Împărăţia lui Dumnezeu: ,,progres” sau cruce ?

Un om în faţa apostaziei
- Ce este Biserica ? - Ce se înţelege prin ,,antihrist” ? - Trei niveluri de apostazie - Primul nivel - Al doilea nivel - Al treilea nivel - Politica de partid - Interpretarea de roluri - Fărădelege de sus - Sfârşitul - Biruinţa cerească - Concluzie -
(Episoadele I-VII)

De ce creştinilor nu le este îngăduit să plănuiască distracţii în ajunul duminicilor şi praznicelor

Maica Domnului meu

Pentru ce scop a fost întemeiată şi există Biserica ?
(Memento pentru oricine se consideră a fi creştin ortodox)

Rânduiala ortodoxă

În ce constă cel mai mare rău ?

Creştinismul înseamnă purtarea crucii

Duhul lui antihrist şi înaintemergătorul lui antihrist

Marii Dascăli şi Ierarhi Ecumenici: Vasilie cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
(Episoadele I-II)

Aspecte deosebit de instructive din vieţile celor trei mari ierarhi

Păstraţi credinţa ortodoxă lăsată moştenire nouă de Sfântul Cneaz Vladimir

Despre apostazie

Despre Naşterea Domnului

Se poate vorbi de unirea creştinilor neţinând seama de har şi adevăr ?

Despre monahism
(Episoadele I-IX)

,,În Biserica slavei tale stând, în cer a sta ni se pare, Născătoare de Dumnezeu”

Cum ar trebui să ţinem postul Adormirii Maicii Domnului

Nevoinţa pentru virtute
- I. Fiinţa şi semnificaţia ascezei - II. Mândria mărturisită şi smerenia creştină - III. Importanţa discernământului duhovnicesc - IV. Iubirea evanghelică şi altruismul omului - V. Dobândirea iubirii evanghelice - VI. Retrezirea conştiinţei - VII. Concepţia creştină despre libertate - VIII. Păzirea inimii în mijlocul zbuciumului lumesc - IX. Rezistenţa în faţa răului - X. Ducând războiul nevăzut - XI. Lupta creştină - XII. Sfinţii Părinţi despre combaterea patimilor - XIII. Ascetismul pastoral -

Aceasta este credinţa apostolică, aceasta este credința Părinților, aceasta este credința ortodoxă
Duminica Ortodoxiei

Despre Sfântul Prooroc Ilie şi antihrist
Cel de-al doilea Înaintemergător al Venirii lui Hristos

Dezlegarea de păcate, şi dragostea creştină şi iertarea false

Viaţă fără conştiinţă

Cei de stil nou – fără postul Sfântului Apostol Petru !

Fără pocăinţă nu există mântuire

Lumea este nebună

Naşterea lui Hristos
* * *

Din scrierile Arhiepiscopului ILARION TROIŢKI (1886-1929)
Creştinism sau Biserica ?Lumea 101
- Introducere - Biserica a fost creată pentru a reflecta unitatea desăvârşită a lui Dumnezeu, Unul în Treime - A fi creştin înseamnă a aparţine Bisericii - Substituirea Bisericii cu creştinismul - Concluzie -

Sfânta Scriptură şi Biserica
Următorul articol a fost scris în 1914, când arhiepiscopul Ilarion era arhimandrit şi profesor la Academia Duhovnicească Imperială din Moscova. Mesajul său este în mod special pertinent pentru vremurile noastre, când există o confuzie şi o necunoaştere larg răspândite privind adevărata natură a Bisericii lui Hristos şi abordarea corectă a Sfintei Scripturi. El poate oferi un ajutor nepreţuit creştinilor ortodocşi în înţelegerea mai profundă a credinţei lor şi în apărarea şi darea unei mărturii despre ea când se confruntă cu pretenţiile heterodocşilor, în special ale protestanţilor.
(Episoadele I-VII)

Unitatea Bisericii şi Conferinţa Mondială a Comunităţilor Creştine
- Scrisoare către dl. Robert Gardiner, secretar al Comisiei pentru organizarea unei Conferinţe Mondiale a Comunităţilor Creştine -
a Arhiepiscopului Ilarion Troiţki († 1929), scrisă în 1916, pe când era arhimandrit
- Un prim contact între un ierarh ortodox rus şi un protestant de frunte - Toate comunităţile care se numesc creştine constituie Biserica, deşi slăbită în unitatea ei ? - Biserica primară nu considera că acordul dogmatic este singura condiţie pentru a face parte din ea - Răsăritul şi Apusul nu au rămas unite într-o Biserică după 1054 - Biserica a rămas una, dar fie numai în Răsărit, fie numai în Apus - Recunoaşte Biserica Ortodoxă Rusă validitatea botezului şi hirotoniei heterodocşilor ? - Este cu neputinţă a reconcilia unitatea Bisericii cu validitatea sfintelor taine din afara Bisericii - Respingerea botezului săvârşit în afara Bisericii - Discuţii privind practica variată de la o Biserică la alta - Teoria dogmatică nu se schimbă, ci este permisă o practică îngăduitoare - Erezie, schismă şi adunare necanonică - Canoane şi interpretare - Chestiuni concrete - Rebotezarea latinilor în Biserica Ortodoxă Rusă - Fluctuaţii în rânduiala de primire a heterodocşilor în Biserică - ,,Greşelile locale nu sunt greşelile Bisericii” -

Lupta ecumenismului împotriva Bisericii este mai veche de un secol
Corespondenţa dintre ierarhii ruşi Antonie Hrapoviţki şi Ilarion Troiţki şi Robert Gardiner, secretar al Comisiei pentru organizarea unei Conferinţe Mondiale a Comunităţilor Creştine
Postfaţă la Unitatea Bisericii şi Conferinţa Mondială a Comunităţilor Creştine

Arhiepiscopul Ilarion Troiţki – un titan al Ortodoxiei

Creştinism şi socialism
(Episoadele I-II)

Despre îndeplinirea unui plan monstruos: unirea lui Hristos cu Veliar
(Episoadele I-II)

Biserica persecutată şi Biserica de stat

De ce este necesar a restaura patriarhia ?
Cuvânt rostit la Adunarea Generală a Sinodului Bisericii din 1917-1918

Să nu ai alţi dumnezei
(Episoadele I-II)

Scrisori despre Apus
- I. În loc de o prefaţă - II. Slavismul - III. Catedrala din Koln - IV. Despre slujbe - V. Ortodoxia în Apus - VI. Ziua numelui regelui sârb - VII. Despre Rin - VIII. Madona Sixtină de Rafael -

Betleem şi Golgota
(Scrisoare către un prieten)

Întruparea şi smerenia

Întruparea şi Biserica

Un Paşte al nestricăciunii

* * *

 

Din scrierile IEROMONAHULUI SERAFIM ROSE († 1982)

Perspectiva ortodoxă asupra lumiiLumea 96 2
- Viaţa de astăzi a devenit anormală - Două abordări greşite ale vieţii duhovniceşti - Ce putem face - Perspectiva ortodoxă asupra lumii – Concluzie –
(Episoadele I-III)

Renaşterea harismatică ca un semn al vremurilor
- Mişcarea Penticostală - Duhul ,,ecumenist” al ,,renaşterii harismatice” - ,,Vorbirea în limbi” - Mediumnitatea ,,creştină” - Înşelarea duhovnicească - Atitudinea faţă de experienţele ‘spirituale’ - Reacţii fizice care însoţesc experienţa harismatică - ,,Darurile duhovniceşti” care însoţesc experienţa ,,harismatică” - Noua ,,revărsare a Sfântului Duh” - Duhul vremurilor de pe urmă. O ,,Cincizecime fără Hristos” - ,,Noul creştinism” - ,,Iisus vine curând” - Trebuie ca Ortodoxia să se alăture apostaziei ? - Fiilor, ceasul cel de apoi este (I Ioan 2, 18) - Religia viitorului -

Semnele vremurilor
- 1. De ce studiem semnele vremurilor ? - 2. Semnele pe care ni le-a dat Hristos - 3. Baza [necesară] pentru înţelegerea semnelor - 4. Discernământul duhovnicesc - 5. Deformarea egalităţii creştine - 6. Interesul „creştin” faţă de OZN-uri - 7. De ce trebuie să avem o perspectivă ortodoxă asupra lumii - 8. Cercetarea semnelor specifice - 9. Răcirea crescândă a credinţei - 10. Templul din Ierusalim - 11. Alte semne - 12. Un avertisment pentru cei atraşi de întuneric şi pierzanie -

NIHILISMUL
Rădăcina revoluţiei epocii moderne
- Prefaţa editorului - I. Problema adevărului - II. Etapele dialecticii nihiliste: 1. Liberalismul; 2. Realismul; 3. Vitalismul; 4. Nihilismul distrugerii - III. Teologia şi spiritul nihilismului: 1. Răzvrătirea: războiul împotriva lui Dumnezeu; 2. Cultul nimicului - IV. Programul nihilist: 1. Distrugerea Vechii Ordini; 2. Crearea „noului pământ”; 3. Modelarea „omului nou” - V. Dincolo de nihilism -

Sfinţii Părinţi ai spiritualităţii ortodoxe
- I. Inspiraţia şi călăuza sigură către adevăratul creştinism astăzi - II. Cum să-i citim pe Sfinţii Părinţi - III. Cum să nu-i citim pe Sfinţii Părinţi: Prima capcană: diletantismul - Cea de-a doua capcană: „teologia la o ţigară” - Cea de-a treia capcană: râvna nu după cunoştinţă (Romani 10, 2) -
(Episoadele I-IV)

Înălţând cugetul, încălzind inima
- 1. Credinţă şi raţiune - 2. Fervoarea misionară - 3. Stabilirea priorităţilor - 4. Opinii omeneşti - 5. Părinţii recenţi - 6. Înţelepciunea exterioară - 7. A fi legat cu trecutul - 8. Depăşirea împietririi inimii - 9. Simplitatea -
(Episoadele I-II)

Calea împărătească: Adevărata Ortodoxie într-o epocă a apostaziei

Revelaţia lui Dumnezeu în inima omului
- Introducere - 1. Căutarea - 2. Revelaţia - 3. Suferinţa - 4. Renaşterea - Concluzie

O scrisoare către Thomas Merton, 1962
(Episoadele I-II)

Scrierile teologice ale arhiepiscopului Ioan și chestiunea „influenței apusene” în teologia ortodoxă
(Episoadele I-II)