Numarul 129 (noiembrie-decembrie 2020)
NUMĂRUL 129 (noiembrie-decembrie 2020)
EDITORIALPatriarhul Athenagora al Constantinopolului şi relaţiile sale cu Lumea Nouă (V) Memorandumul secret al Departamentului de Stat despre patriarhul ecumenic, 1950 SFINŢII VEACULUI APOCALIPTIC Mărturii inedite despre Sfântul Ioan de Kronstadt (XVIII) Soţia Sfântului Ioan de Kronstadt: Elisabeta Constantinovna Serghiev Din amintirile lui R.G. Şemiakina SFINTII DIN CATACOMBELE RUSIEI (VI) Mitropolitul Iosif al Petrogradului şi începutul Bisericii din Catacombe de profesor I.M. Andreev PAGINI DE ISTORIE CONTEMPORANĂ Rusia şi Răsăritul ortodox la sfârşitul secolului XIX (XIV) Bătălia pentru Constantinopol
Problema Macedoniei Patriarhia Ecumenică şi chestiunea bulgară, în timpul celei de-a doua domnii a lui Ioachim al III-lea (1901-1912) CUGETĂRI PE TEME DE CREDINŢĂ CE SE ÎNTÂMPLA ÎN BISERICĂ ÎN URMĂ CU UN VEAC (XII) Patriarhul Miron şi Biserica Bulgară APOSTAZIA ECUMENISMULUI Ecumenismul – calea către pierzare de Ludmilla Perepiolkina 21. Papa de la Roma şi minciunile de veacuri ale latinilor CUVINTE DESPRE SFÂNTA SCRIPTURĂ Alfabetul duhovnicesc (VI) de Sfântul Dimitrie al Rostovului 10. Despre aceea că nu trebuie să ne lăsăm robiţi de gânduri pătimaşe şi patimi spurcate Nădejdea noastră. Cuvinte despre Fericiri (VI)
de arhimandrit Serafim Alexiev Deosebirea dintre întristarea după Dumnezeu şi întristarea lumii Răsplata celor care plâng după Dumnezeu Tâlcuiri la Vechiul Testament Omiliile Sfântului Grigorie cel Mare la cartea Proorocului Iezechiil (LXXX) Tâlcuiri la Noul Testament Comentarii la Evanghelia după Luca de Sfântul Ambrozie al Milanului (LXXX) CUVÂNT DUHOVNICESC Meşteşugul rugăciunii [Darurile rugăciunii] (XIX) de arhimandrit Serafim Alexiev DE LA SIMPLE RĂTĂCIRI LA EREZIE Monahismul – scutul de apărare al Ortodoxiei (VI) - Istorisiri din diferite epoci ale creştinismului - Sfântul Cuvios Efrem Sirul († 373) Cuviosul Serapion Cuviosul Marchian
PAGINI DE ISTORIE Istoria Bisericii SE (XIII) LUMEA ÎN DERIVĂ Creştinism şi socialism (II) de arhiepiscop Ilarion Troiţki NIHILISMUL. Rădăcina revoluţiei epocii moderne (XIII) de ieromonah Serafim Rose Nevoinţa pentru virtute (VI) de Arhiepiscop Averchie de Jordanville Aşadar, omul este tripartit. Cum funcţionează fiecare în firea omenească ? Ce este acest duh şi cum se descoperă el ? Cum s-a produs această falsificare ? De ce a devenit viaţa duhovnicească moştenirea a doar câtorva persoane ? DOGMĂ SAU DOCTRINĂ ?
Diavolii revoluţionari ai Rusiei (V) ISTORIA – ADEVĂR SAU MISTIFICARE ? Şase sisteme calendaristice în istoria Europei în ultimele două secole (II) Din 1582 încoace, calendarul iulian care a predominat timp de cel puţin 16 secole a fost înlocuit treptat cu calendarul gregorian. Calendarul gregorian a fost considerat o necesitate, pentru a întoarce echinocţiul de primăvară la data sa astronomică adevărată. Cu toate acestea, el nu a schimbat numărul şi numele lunilor sau zilelor săptămânii, ci a modificat doar modul de calculare a anilor bisecţi. După aceste două calendare, în Europa au fost introduse alte 5 sisteme calendaristice politice şi unul bisericesc, dar nici unul dintre cele politice nu a predominat în afara mediului său politic limitat în timp şi spaţiu.